Yönetim Danışmanlığı
Aile Şirketleri ve Kurumsallaşma Danışmanlığı
Risk Yönetimi Danışmanlığı
Kriz Yönetimi Danışmanlığı
Fizibilite ve İş Planı Hazırlama Danışmanlığı
Yönetim Sistemleri Danışmanlığı
Üretim Danışmanlığı
İnsan Kaynakları Danışmanlığı
Satış ve Pazarlama Danışmanlığı
Finansal Yönetim Danışmanlığı
Satın Alma Danışmanlığı
Ar-Ge Danışmanlığı
Dijital Dönüşüm Danışmanlığı
Marka, Patent ve Destek Danışmanlığı
Sürdürülebilirlik Danışmanlığı
Koçluk
Yasal Uyum Danışmanlığı
Proje Yönetimi Danışmanlığı
Şirket Satın Alma / Birleşme Danışmanlığı
İletişim Danışmanlığı
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 45001 İş Güvenliği İşçi Sağlığı Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 20000 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 13485 Tıbbi Cihazlar Yönetim Sistemi Danışmanlığı
AS 9100 Havacılık Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Robotik ve Mekatronik Sistem Danışmanlığı
Anahtar Teslim Fabrika Kurulumu ve Makine Yerleşimi Danışmanlığı
Eğitim ve Gelişim Danışmanlığı
Seçme Yerleştirme Danışmanlığı
Bordrolama Danışmanlığı
Yetenek Yönetimi Danışmanlığı
E-Ticaret / Dijital Pazarlama Danışmanlığı
İş Geliştirme Danışmanlığı
İthalat / İhracat Danışmanlığı
Uluslararası Pazarlama ve Satış Danışmanlığı
Gümrükleme ve Uluslararası Vergileme Danışmanlığı
Para ve Sermaye Piyasaları Danışmanlığı
Portföy Yönetimi ve Yatırım Analizi Danışmanlığı
Tedarik Zinciri Danışmanlığı
Yenilikçi Ürün Geliştirme ve Ticarileştirme Danışmanlığı
Ar-Ge Merkezi Danışmanlığı
Siber Güvenlik Danışmanlığı
Büyük Veri Danışmanlığı
Bulut Bilişim Danışmanlığı
Turquality Danışmanlığı
Hibe ve Fon Desteği Danışmanlığı
Yenilenebilir Enerji Danışmanlığı
Yaşam Koçluğu
Ebeveyn Koçluğu
Aile Koçluğu
İlişki Koçluğu
Sporcu Koçluğu
Satış Koçluğu
Kişisel Verilerin Yönetimi Danışmanlığı
ISO 17021-1 Yönetim Sistemleri Akreditasyon Danışmanlığı
IATF 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ERP Danışmanlığı
ISO 10002 Müşteri Şikayetleri Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) Danışmanlığı
FSC-CoC - Orman Yönetim Sistemi Gözetim Zinciri Danışmanlığı
FSC - FM - Orman Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 14064 Sera Gazı Doğrulama Danışmanlığı
ISO 22716 GMP Kozmetik Danışmanlığı
Çevresel Sürdürülebilirlik Danışmanlığı (Yeşil Mutabakat)
Rekabet Hukuku Uyum Danışmanlığı
Çalışma İlişkileri Uyum Danışmanlığı
Etik Uyum Danışmanlığı
İş Ortakları ve Uyum Danışmanlığı
Kurumsal Yönetim İlkeleri Uyum Danışmanlığı
Ticari Sırların Korunması ve Gizlilik Danışmanlığı
Tisax Otomotiv Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
CobIT Danışmanlığı
ISO 27701 Kişisel Verilerin Korunması Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Kariyer Koçluğu
Öğrenci Koçluğu
Mentörlük
SA 8000 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Sedex Tedarikçi Etik Veri Yönetim Sistemi Danışmanlığı
URSA Sorumlu Kaynak Kullanım Sistemi Danışmanlığı
Operasyonel Mükemmellik Danışmanlığı
TPS - Toyota Production System Danışmanlığı
Mentörlük
BRCGS Danışmanlığı
IFS Danışmanlığı
FSSC 22000 Danışmanlığı
Nesnelerin İnterneti Danışmanlığı
Yapay Zeka Danışmanlığı
Sıfır Atık Yönetimi Danışmanlığı
Otomotivde Kalite Kontrol Danışmanlığı
Şirket Değerleme Danışmanlığı
Borç ve Finansman Danışmanlığı
ISO 17025 Test ve Kalib Laboratuvar Gerekleri Danışmanlığı
İnovasyon Yönetimi Danışmanlığı
Süreç Yönetimi Danışmanlığı
Stratejik Planlama Danışmanlığı
Yalın Yönetim Danışmanlığı
Yalın Üretim Danışmanlığı
Çevik (Agile) Yönetim Danışmanlığı
ISO 17020 Muayene Kuruluşları Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Tıbbi Cihaz Teknik Dosya Hazırlama Danışmanlığı
Teknik Danışmanlık
Proses Kontrol Danışmanlığı
Test/Analiz Danışmanlığı
Kalite Kontrol Danışmanlığı
Validasyon/Kalifikasyon Danışmanlığı
Temizoda Kurulum Danışmanlığı
Sterilizasyon Süreç Danışmanlığı
Kültür ve Değişim Yönetimi Danışmanlığı
Performans ve Ödüllendirme Danışmanlığı
Stratejik İK Yapılanması Danışmanlığı
Organizasyonel Gelişim Danışmanlığı
Hedeflerle Yönetim Danışmanlığı
Yönetici Koçluğu
Takım Koçluğu
Müşteri İlişkileri ve Yönetimi Danışmanlığı
CRM ve CXM Danışmanlığı
Müşteri Hizmetleri ve Çağrı Merkezi Yönetimi Danışmanlığı
Müşteri Deneyimi Yönetimi Danışmanlığı
TPM - Toplam Üretken Bakım Danışmanlığı
ISO 22483 Turizm Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 17024 Personel Belgelendirme Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Kimyasal Mevzuat Uyum Danışmanlığı
Yeşil Bina (Leed Sertifikası) Danışmanlığı
Sosyal Medya Yönetimi Danışmanlığı
Genel Teşvik Danışmanlığı
Adil Ticaret (Fair Trade) Danışmanlığı
ISO 15504 SPICE (Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü) Danışmanlığı
ISO 15408 Bilgi Teknolojisi Güvenliği için Değerlendirme Kriterleri Danışmanlığı
Cumhurbaşkanlığı DDO Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi Uyum Danışmanlığı
ISO 41001 Tesis Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Bütçe ve Raporlama Danışmanlığı
Şirket Kuruluş Danışmanlığı
Mali Danışmanlık
PCI DSS Danışmanlığı
Enerji Yönetimi Danışmanlığı
Organik ve Geri Dönüştürülmüş Ürün Belgelendirme Danışmanlığı
Sürdürülebilir Marka Danışmanlığı
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Proje Danısmanlıgı
Karbon-Su Ayak İzi Danışmanlıgı
Ar-Ge ve Tasarım Destekleri Danışmanlığı
Yatırım Teşvikleri Danışmanlığı
İhracat Destekleri Danışmanlığı

background

Önce neden muda'ları öğrenmeliyiz?



22.11.2021

Önce neden muda

Önce neden muda'ları öğrenmeliyiz?

Merhabalar, 

Dönüşüm süreçlerinin en klasik ve farklı yanıtlara sahip sorusu ile başlayalım mı?

Nereden başlamalıyız?

Aslında sorunun yanıtı çok net. Nereden başlamalıyız? Kendimizden! Kendi davranış biçimini dönüştürmediğimiz bir durumda, bunu organizasyonda bizlere bağlı insanlardan beklemenin oldukça manasız olduğunu peşinen kabul etmek gerekiyor.

Dönüşüm süreçlerinin en zor tarafı, organizasyonun içerisinde farklı kademelerde bulunan insanların gösterdiği direnç olmaktadır. Bu direncin çeşitli sebepleri olabilir. Kısaca bakarsak;

  • Mevcut alışkanlıklar
  • İş yükünün artacağının düşünülmesi
  • Fayda sağlanmayacağının düşünülmesi
  • Geçmiş sorunların çözülmesi ile kahramanlık rolünün bir başka tarafa geçeceğine inanılması
  • Önceki deneyimlerdeki başarısızlıklar
  • ''Bizim sektörde olmaz!'' bakış açısı

Listeyi uzatmak elbette mümkün. Çoğunlukla maddelerin en büyük kesişim kümesi karşımıza ''inançsızlık'' olarak çıkacaktır. Dönüşüm süreçlerinde, sahadan ve oradaki insanlardan beklenen uygulamaların ve davranış biçimlerinin, lider ve yöneticiler tarafından güçlü şekilde uygulanmadığını sıklıkla gözlemliyoruz. Bu durum, doğru rol modellerin oluşamaması sebebiyle, organizasyonun alt kısımlarına doğru güçlü sinyaller veriyor. Bu sinyaller, oldukça negatif maalesef.

''Önce neden muda'ları öğrenmeliyiz?'' sorusuna yanıtlamadan önce muda nedir? ve çeşitleri nelerdir? sorularını yanıtlayalım.

Muda, Japonca israf anlamına gelen bir kelimedir. Ancak o kültürün israf'ı tanımlaması ile bizim kültürümüzdeki israf tanımı arasında ciddi bir uçurum olduğunu söylemek gerekiyor.

İsraf bizim kültürümüzde, çöpe atılan yemek ve ekmekten ibaret!

İsraf bizim kültürümüzde, çöpe atılan yemek ve ekmekten ibaret! Bu konuda bile çok başarılı olmadığımızı söylemek için biraz gözlem yapmak yeterli olacaktır. Yemek yediğiniz bir restoran, iş yerinde yemekhane, tatil yaptığımız otel vs. gözlemlediğimizde neyi kastettiğim gayet net şekilde anlaşılacaktır.

2017 yılı verilerine göre günde yaklaşık 5 milyon ekmek israf ediliyor!

En değer verdiğimiz ve kutsal saydığımız, emeği anlatırken bile örnek verdiğimiz ''Ekmek'' konusunda durumumuz böyleyken, diğer israflarda durumun çok iç açıcı olduğunu zannetmiyorum.

7 Muda'mı? 8 Muda'mı?

  1. Fazla Üretim Muda'sı
  2. Bekleme Muda'sı
  3. Taşıma Muda'sı
  4. Fazla/Gereksiz İşlem Muda'sı
  5. Stok Muda'sı
  6. Hareket Muda'sı
  7. Tamir Muda'sı

Bizim benimsediğimiz ve mücadele ettiğimiz muda(israf) yaklaşımında, 7 çeşit muda'dan söz ediliyor. Bunların detaylarına, nasıl oluştuklarına ve nasıl ortadan kaldırılabileceğine başka bir bültende değiniriz. Bazı yaklaşımlarda 8. Muda'dan söz edilmektedir. Kişisel olarak ben bunu benimsemiyorum. Kullanılmayan yetenek olarak tanımlanan bu muda'nın varlığı, sistemin geri kalanının zaten oluşmasına engel oluyor. Kullanılmayan yetenek muda'sının oluşmaması, dönüşüm süreci için ön koşul. Bunu da derinlemesine ileri de ele alabiliriz.

''Neden önce muda'ları öğrenmeliyiz?'' sorusuna biraz daha net bir yanıt verecek olursak, insanoğlunun problem çözme ile ilgili bir sorunu olduğunu düşünmüyorum. Ancak problemleri problem olarak görme ve tanımlama konusunda ciddi bir sorunumuz olduğu kesin.

Problemleri problem olarak görme ve tanımlama konusunda ciddi bir sorunumuz olduğunu kesin.

Enteresan şekilde organizasyonlarda, mevcut durum ne kadar ağır ve kötü şartlara sahip olursa olsun, bunun gayet doğal olduğunu düşünen ve bunu değiştirmek için parmağını bile kıpırdatmak istemeyen, her kademeden oldukça yoğun bir taraftar bulmak maalesef mümkün.

Ana amaç olarak eyleme geçmeyi güçlü şekilde desteklemek ile birlikte, bulunduğumuz alanı ''Konforlu'' olarak tanımlayan bir yaklaşımın sorunlu olduğunu düşünüyorum.

Birinin gerçeği söylemesi gerekiyor!

Bulunduğumuz alanlar konforlu değil. Konforlu bir alanda olmadığımızı bizlere anlatacak bazı alametler;

  • Yoğunum
  • Çok yoğunum
  • Sürekli fazla mesai yapıyorum
  • İşleri yetiştirmek için çok fazla çaba sarf ediyorum
  • Benzer sorunlar ile sürekli uğraşıyorum
  • Kronik sorunlarımız var
  • Bu zaten hep böyle, yapacak bir şey yok!

Yapacak bir şey yok!

Bir kaçını yazdığım alametler bile aslında bizlere, çok konforlu bir alanda olmadığımızı anlatıyor olması gerekiyor.

Ne yapmalıyız?

Bütün dünya ''Büyük resmi göstermeye çalışıyor.'' bizlere.

Benim önerim ''Burnumuzun ucundan başlayalım.'' Kendi burnunun ucunu, yani etki alanındaki sorunları görüp çözemeyen organizasyonların, büyük resmi görmesinin kendisine beklediği kadar katkı sağlamayacağı yönünde.

Günün Önerileri

  • Etki alanındaki muda'ları tespit etmeye çalış.
  • Tespit ettiklerini listele.
  • PUKÖ yaşam biçimimiz. Listedekileri planla ve uygulamaya başla.
  • İsraf'ların sadece üretim süreçlerinde olmadığını içselleştir. Ofis süreçlerinde hangi muda'lar var? Gözlemle..
  • Bir arkadaşınla süreçlerinizdeki muda'ları konuşun. Belki de göremediğiniz bir çok yeni israf'ı görmeye başlayacaksınız.

Okumak ve öğrenmek yetmez! Eylemede geçmek gerekiyor.

Ümit Hız

Diğer Blog Yazıları