Şirketler, iş süreçlerinde beklenmedik problemler ile karşı karşıya kalabilirler. Beklenmedik ve müdahale gerektiren bu problemler, kriz olarak ifade edilir. Bir firmanın, kriz sürecini etkili bir şekilde yönetmesi son derece önemlidir. Bu noktada ise etkili bir kriz yönetimi ile problemleri çözmek mümkündür.
İlginizi Çekebilir: Satın Alma Danışmanlığı Markaların İhtiyaçlarını Nasıl Karşılar?
Kriz yönetimi; krizi yaratan olayların önlenmesini veya menfaatler doğrultusunda en az zararla atlatılması amacıyla yapılan çalışmalar olarak tanımlanır. Firmalar için kriz yaratan etkenler ikiye ayrılmaktadır. Birincisi çevresel etkenler, ikincisi ise kurumsal etkenlerdir. Çevresel etkenler; dünyanın ya da ülkenin sosyal durumu, ekonomik durumu ve teknolojik gelişmeler ile ilgilenir. Kurumsal etkenler ise yönetim, çalışan, bütçe gibi firmaya bağlı olan durumları temel alır. Danışıyorum ekibi olarak bu yazımızda, kriz yönetimi ve etkili kriz yönetimi için üç farkındalık hakkında merak edilenleri ele alacağız.
Kriz Yönetiminde Sakince Analiz Yapın
Büyük ya da küçük ölçekli sorunların gündeme gelmesi ve dar ya da geniş bir kitlede rahatsızlık yaratması zamanla bir krize sebep olabilir. İşletmelerdeki kriz önlenmediği zaman daha büyük ve çözülmemiş sorunlarla karşılaşmak muhtemeldir. Bunun sonucunda ise verimsizlik ve itibarın adım adım kaybolması söz konusudur.
Krizle başa çıkmak ve kriz olasılığını en aza düşürmek için ise kriz yönetimi büyük öneme sahiptir. İşletme ve şirketler, az zararla maksimum fayda hedeflerler. Bu noktada ise riskleri ve tehditleri en aza indirmenin yollarını arayarak çeşitli analizler yaparlar. Kriz yönetimi, elde edilen avantajlara zarar vermemek adına uygulanır.
Kriz yönetimi sürecinde, ortaya çıkan problemlerin ne sebepten ortaya çıktığı ve nasıl ele alınacağı açığa çıkar. Ayrıca risk ve SWOT analizi yaparak da krizi önlemek mümkündür. Yani kriz yönetimi, sadece mevcut krizleri önlemek ile kalmayarak kriz olasılığına kaynak oluşturan durumları da önleme amacı gütmektedir.
Krizler yalnızca iç nedenlere bağlı olarak ortaya çıkmamaktadır. Şirketin yer aldığı ülkenin sorunları ve genel olarak dünyadaki bir kriz de şirketin hizmetlerini etkileyebilir. Bu duruma örnek verecek olursak; iki ülke arasındaki sorunlar, bir çatışma ya da savaşa dönüştüğünde kriz oluşması mümkündür. Genellikle bu durumdan en çok etkilenen sektör ise hizmet sektörüdür.
Kriz Yönetiminde Geçmiş Krizleri İnceleyin
Kriz yönetim sürecinde analiz yaptıktan sonraki adım ise önceki krizleri incelemektir. Önceki krizleri incelemeniz, sektöre yönelik olası tehlikelerin ön görülmesi, uygun çözümlerin belirlenmesi ve tüm bunların değerlendirilmesini kapsayan bir süreçtir. Bunun yanı sıra önceki krizlerde nasıl bir yol izlendiğini anlamanız açısından da sizin için eşsiz bir rehber niteliğindedir.
Firmaların kriz yönetim süreci; önleme, planlama, koruma ve değerlendirme gibi aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamalar kriz yönetim sürecinin yol haritasını belirlediği için son derece önemlidir. Bunun yanı sıra bu süreçte kurumsal yapı, kurum kültürü gibi etkenlere de dikkat etmemiz gerekir. Kriz yönetim süreci beş aşamadan oluşur. Bu aşamalar ise aşağıdaki gibidir:
1. Kriz sinyallerinin alınması
2. Krize hazırlık yapılması ve korunma
3. Krizin denetim altına alınması
4. Normal duruma geçiş yapılması
5. Öğrenme ve değerlendirme
Kriz Yönetiminde Ekibinizle Ortakça Düşünün
Kriz yönetimi günümüzde markaların üzerinde durmaları ve önem vermeleri gereken konular arasında yer almaktadır. Ticaret alanında tüketiciler birçok farklı konuda sorun yaşayabildikleri için bu sorunlar iyi bir şekilde yönetilmediğinde krizlere dönüşebilmesi muhtemeldir. Bunun yanı sıra sizin elinizde olmayan, ekonomik ya da sektörel sorunlar da krize neden olabilmektedir. Bir şirket olarak bu krizi yönetmeniz, marka imajına en az hasarla süreci sonlandırmanız açısından son derece önemlidir. Bu durumda da şirket içerisinde takip edilmesi gereken bazı prosedürlerin oluşturulması gerekir. Bunlardan birisi de kriz yönetiminde ekip olarak çalışmaktır.
Kriz yönetimi sürecinde etkili ve profesyonel bir ekip ile çalışmak bu sürecin başarılı tamamlanması ve çalışan motivasyonu açısından son derece önemlidir. Bunun yanı sıra olası bir kriz anında müdahale edecek ekibinizi de belirlemeniz gerekir. Böylelikle kriz anında, bu ekip doğrudan konuya dahil olabilir ve sorunun ne olduğunu anlamak için çalışmalar yapabilir.
Bu süreçte kriz yönetimi ile ilgilenen ekip, nasıl bir yaklaşımla sorunu çözmesi gerektiğine dair uygun prosedürleri uygulamaya karar verir. Aksi bir durum söz konusu ise hem kriz durumunun analizinin yapılması hem de müdahale edilme süresi uzayacağı için tepki vermekte geç kalınabilir. Bu nedenle bir kriz yönetimi ekibi ile hareket etmek ve süreçte adım adım ilerlemek büyük öneme sahiptir.
Danışıyorum ekibi olarak bu yazımızda, etkili bir kriz yönetimi sürecinde dikkat etmeniz gereken üç farkındalık konusunu ele aldık. Amacımız, güvenilir ve kusursuz danışmanlık hizmetimiz ile işinize değer katmanızı sağlamak ve işinizin geleceğini sizlerin istekleri doğrultusunda tasarlamaktır. Hizmetlerimiz sunduğumuz avantajlar ve eğitimlerimiz hakkında daha da detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilir ya da bizimle iletişime geçebilirsiniz.